deckhand-superjacht

Van deckhand naar superjacht officier

Ben je benieuwd hoe het is om op een superjacht te werken? Het is een bijzondere wereld, waar maar weinig mensen een kijkje in krijgen. Misschien zou je wel graag op een jacht willen werken. Ben je graag buiten en ben je dol op de zee? Ben je niet bang om veel schoon te maken, maar wil je ook graag nieuwe plekken zien? Of is je droom om uiteindelijk kapitein te worden op een superjacht? Wie weet is het werken als deckhand en uiteindelijk officier op een superjacht dan wel wat voor jou! In deze blog lees je een interview met Tim. Hij begon een paar jaar geleden als deckhand met het werken op superjachten en inmiddels werkt hij afwisselend als een 3e of 2e officier.

Interview met een superjacht officier

Ik ontmoette Tim op het eiland Sint Maarten, waar ik werkte als duikinstructeur. Hij deed er zijn cursussen en vond een baan als een junior deckhand op een motorjacht. Als junior deckhand werk je op het dek en breng je een hoop tijd door met het schoonmaken van de boot aan de buitenkant. Je schrobt het dek, je poetst het roestvrij staal op de boot totdat het glimt en droogt de boot na elke regenbui. Maar je ziet ook prachtige plekken, helpt met de watersporten die de gasten willen doen en werkt in het zonnetje. Tim heeft in een paar jaar tijd de ladder beklommen op verschillende superjachten en werkt nu als een 2e officier. Hoe hij is begonnen met het werken op jachten en hoe zijn leven er nu uit ziet (niet verkeerd…) lees je in dit interview.

officier-superjacht

Zou je om te beginnen wat over jezelf willen vertellen?

Ik ben Tim, 31 jaar en kom uit Flevoland. Ik heb information engineering gestudeerd aan het Windesheim in Almere en ik had altijd veel bijbaantjes. Van folders / kranten bezorgen to bij boeren onkruid wieden Ook heb ik een aantal jaren bij een supermarkt gewerkt van vakkenvuller tot teamleider en later had ik een bijbaantje als business analyst bij een internetprovider. In mijn vrije tijd liep ik graag hard en ging uit met vrienden.

Hoe ben je aan je eerste baan op een jacht gekomen? En wat was dat voor baan?

Mijn zusje was stage aan het lopen op Sint Maarten. Ik bezocht haar tijdens een reis aan het einde van mijn studie. Op Sint maarten kon ik alle basiscursussen doen om in aanmerking te komen voor een baan op een jacht (STCW basis en powerboat level 2). Daarna heb ik mij bij alle crew agencies, een soort uitzendbureau voor crew, ingeschreven die ik kon vinden. Ook verbleef ik daar in een “crew house”, een soort hostel maar dan voor mensen die graag crew op een jacht willen worden of al zijn geweest en op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Via een crew agent heb ik uiteindelijk een sollicitatie gesprek gekregen op een jacht. Het gesprek ging goed en ik werd aangenomen voor drie test werkdagen. Na deze dagen boden ze mij een baan aan. Ik was vervolgens junior deckhand aan boord van een 50 meter privé / charter boot.

Had je voor je eerste baan als deckhand op een superjacht al enige ervaring met boten?

Nee, de enige ervaring die ik had met boten was 1x een nacht slapen op een ferry van Denemarken naar Noorwegen voor een vakantie (ik was 13!!). Ook had ik een stand-up jetski voor een zomer in Nederland samen met mijn zusje.

Op wat voor een jacht werk je nu en wat is jouw baan op de boot?

Ik werk nu op een “support vessel”. Dat is een jacht die eigenlijk alle speelgoed aan boord heeft voor een moederschip waar de gasten op slapen. Een support vessel helpt het moederschip met van alles en nog wat om de vakantie van de gasten zo optimaal mogelijk te maken. Mijn baan is nu 3e en 2e officier op de superjacht. De ene helft van mijn tijd aan boord ben ik de 3e officier en de andere helft ben ik de 2e officier. Dat ligt aan de collega’s die op dat moment ook aan boord zijn.

Als 3e officier ben ik verantwoordelijk voor het schoonhouden en klaarmaken van de grote boot (buitenkant), onze tenders en maak ik de boot gereed voor helikopter operaties. Ook hou ik mij dan bezig met het varen van de boot (wel 8 uur per dag als we onderweg zijn), het aanleggen in de havens en het voor anker leggen van de boot. Dit doe ik samen met mijn team van vijf deckhands. Als ik de functie van 2e officier verricht dan ben ik verantwoordelijk voor het up-to-date houden van alle bridge apparatuur (alle apparatuur die we nodig hebben voor het besturen van het jacht) en het maken van alle plannen voor nieuwe overtochten. Als 2e officier check ik ook bijna alle apparatuur die we aan boord hebben voor de veiligheid, zoals brandblussers, reddingsboten, etc etc.

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Dat is juist het mooie van de industrie, er is eigenlijk geen typische dag. We zijn of onderweg, voor anker, of in de haven, met of zonder gasten en dat maakt alles elke keer zo anders. Gemiddeld werk ik 8-13 uur per dag en heb ik niet vaak een dag vrij (1 à 2 dagen per maand maximaal). Maar daarentegen heb ik wel 120 vakantiedagen per jaar, verdeeld over 3 vakanties!

werken-superjacht

Wat vind je het tofste aan jouw baan als superjacht officier?

Het buiten bezig zijn, het in een team ergens naartoe werken en elke keer weer op een nieuwe plek zijn.

Wat zijn de dingen die je wat minder leuk vind aan het werken op een superjacht?

Het altijd onderweg zijn en dat het daarom moeilijk is om relaties op te bouwen en te onderhouden. Ook het niet zelf kunnen / mogen koken vind ik soms minder leuk.

Wat is het gaafste wat je ooit hebt meegemaakt tijdens je werk als officier op een superjacht?

We waren op een expeditie in Indonesië met een charter boot (gasten kunnen de boot huren) en ik maakte filmpjes voor de gasten van hun vakantie. De gasten wilden graag walvishaaien zien, dus hadden ze iemand ingevlogen om ze te zoeken. Na drie dagen had degene walvishaaien gevonden en vloog ik samen met de gasten naar ze toe. We vlogen voor 45 minuten in een gehuurde helikopter (dat was mijn eerste keer in een helikopter!) over tropische regenwouden en eilanden, om uiteindelijk aan te komen in het gebied waar de walvishaaien waren. Ik snorkelde een uur lang met de gasten en de walvishaaien, terwijl ik filmde. Daarna aten we in een resort in de buurt en vervolgens vlogen we weer terug naar de boot. Een dag om niet te vergeten uit een helemaal al onvergetelijke expeditie!

deckhand

Ben je ooit bang geweest op zee?

Nee, over het algemeen varen we niet in ruige zeeën. De lucht en zee kunnen soms erg intimiderend zijn maar bang ben ik nog nooit geweest.

Wat vind je leuk om in je vrije tijd te doen?

Sporten (voornamelijk hardlopen, surfen en duiken) en Spaans leren.

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een superjacht deckhand/officier?

Je werkt op een superjacht waar de eigenaren ongelofelijk veel geld uitgeven om het perfect te hebben, dus dat moet het ook zijn. Een goed gevoel voor detail hebben en aan alle dingen proberen te denken, hoe klein ze ook zijn, is dus erg belangrijk. Ook werk en woon je met al je collega’s erg dicht op elkaar. Eén van de belangrijkste dingen is dat je hier mee om moet kunnen gaan. Voor mij is hardlopen erg belangrijk hiervoor, ik heb het gevoel echt even weg te zijn van alles en iedereen en laad dan weer een beetje op. Ook moet je goed tegen last-minute veranderingen kunnen. Dat kan betekenen dat waar je misschien net een paar dagen heel hard voor hebt gewerkt voor niks was.

Wat zou je willen zeggen tegen iemand die ook graag op een superjacht wilt werken?

Doen, je hebt niks te verliezen! Lees over de industrie op het internet / lees boeken of kijk op Youtube (Geloof niet alles wat er wordt gezegd!) en doe de cursussen. De industrie is aan het groeien. Geef het een kans en als je het uiteindelijk niks vindt heb je je investering (de basis cursussen STCW en misschien 1 of 2 andere cursussen) zo terugverdiend. En ben je toch een ervaring rijker. Oefen ook een beetje Engels, het Nederlandse accent in het Engels klinkt zo erg, haha.

Zie jij jezelf in de toekomst nog op jachten werken?

Ja, de komende jaren nog wel. Ik ben wel wat andere inkomsten aan het opzetten. Hopelijk hoef ik dan over een paar jaar niet meer full time op boten te werken, maar kan ik af en toe een tijdelijke functie nemen om mijn inkomen aan te vullen. Het is helaas wel ingewikkeld een leven op land op te zetten terwijl je op een jacht werkt. Het hebben van een stabiele relatie, een gezin starten het hebben van huisje, boompje, beestje is wat ingewikkelder.

deckhand-superjacht

Bedankt Tim! Super om over jouw ervaringen als superjacht deckhand en officier te lezen.

Mocht je als lezer benieuwd zijn hoe je ook een baan kunt krijgen op een superjacht of meer ervaringen willen lezen. Lees dan ook:

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Twimbo