De provincie Ha Giang heeft misschien wel het mooiste berglandschap van Zuidoost-Azië. De beste manier om dit gebied te ontdekken is op een motorbike. Je kunt er zelf één huren of je laten rijden. Het maakt niet uit wat je kiest, want je zult hoe dan ook een geweldige ervaring hebben. De Ha Giang loop rijden is het tofste wat ik in Vietnam heb gedaan. Je hebt er nog niet zoveel toeristen en je hebt echt het gevoel van het gebaande pad af te gaan. Tijdens de loop is het genieten van het prachtige landschap, de ultieme vrijheid, de zwaaiende kinderen, de lokale bevolking uit allerlei etnische groepen en het gevoel van avontuur.
Praktische tips voor jouw Ha Giang Loop
Als eerst zal ik je wat tips geven, zodat je goed voorbereid aan je trip kan beginnen. Na deze tips laat ik je zien hoe ik de loop gereden heb.
De beste reistijd voor Ha Giang
Er zijn twee seizoenen te onderscheiden. Het droge seizoen is van november tot april. In december en januari kan het wel koud zijn. Dus zorg ervoor dat je warme kleding bij je hebt. Ook een regenjas kan niet ontbreken, ook al rij je de loop in het droge seizoen. Want het weer kan onvoorspelbaar zijn in de bergen. Het regenseizoen is van april tot oktober. September en oktober zijn de maanden van de oogst en kleurt het landschap prachtig goudgeel. Deze maanden zijn de beste maanden om de loop te rijden.
Zelf rijden of gereden worden?
Je hebt de keuze tussen het huren van een motorbike om zelf te rijden, of achterop te springen en gereden te worden. De meeste mensen die ik tegen ben gekomen reden de loop zelf. Het is avontuurlijker, je hebt meer vrijheid en het is goedkoper. Ook ik heb het zelf gereden en in dit artikel zal ik je dan ook vertellen hoe ik dat heb gedaan. Het is goed te doen, maar het is wel fijn als je vooraf al ervaring hebt met het rijden van een scooter. Want de wegen zijn niet allemaal even goed en je bent niet verzekerd bent tijdens het rijden. Dus dat is echt wel iets om serieus over na te denken. En meteen ook de reden dat mensen ervoor kiezen om gereden te worden, want zonder verzekering zelf rijden is best een risico.
Als je zelf rijden niet ziet zitten, dan heb je ook weer twee keuzes. Je kunt een auto met chauffeur huren of achterop een motorbike stappen. De Easy Riders zijn dan het leukst. Je zit achterop de motorbike en de Easy Rider laat je de mooiste plekjes zien. Ze kennen het gebied natuurlijk op hun duimpje. Dit kost je all inclusief (eten, accommodatie en motorbike tour) ongeveer $ 200 voor drie dagen. Overigens heb je nog veel meer trips in Vietnam die je met de Easy Riders kan doen.
Vervoer naar Ha Giang toe
Vanuit Hanoi kun je de nachtbus naar Ha Giang nemen. Die doet er ongeveer 6 uur over en je komt dan ook midden in de nacht aan. Ik had vooraf een guesthouse geboekt om een paar uurtjes te kunnen slapen. Ook kon ik in dit guesthouse mijn backpack achterlaten, zodat ik alleen de spullen mee hoefde te nemen die ik nodig zou hebben tijdens de loop. In principe kun je in elk hostel je bagage achter laten die je niet nodig hebt.
Waar huurde ik mijn motorbike?
Nadat ik een paar uurtjes had geslapen in het guesthouse, ben ik langsgegaan bij verschillende plekken waar ze motorbikes verhuren. Je bent ongeveer tussen de 7 en de 10 euro per dag kwijt aan de huur. Bij je guesthouse kun je dit meestal ook regelen (check voor de zekerheid even de reviews), maar ik heb er eentje bij QT Motorbikes and Tours gehuurd. Ze zijn misschien iets duurder, maar staan goed bekend. Ze hebben overigens ook een goede deal. Je kunt namelijk gratis een paar uurtjes slapen in hun guesthouse als je via hen een motorbike huurt. Bij het huren van de motorbike, krijg je een kaartje mee met de stops en bezienswaardigheden onderweg. Zorg er ook voor dat je altijd een telefoonnummer hebt van de plek waar je je motorbike gehuurd hebt. Ik besloot bijvoorbeeld onderweg om vier dagen over de loop te doen i.p.v. de drie die ik gepland had. Na een belletje, kon ik mijn motorbike zonder problemen een extra dag huren.
Het regelen van een vergunning
Je hebt een vergunning nodig voor delen van je loop. Dit kun je makkelijk vooraf regelen. Je kunt bij je verblijf vragen of ze je hiermee kunnen helpen. Of je doet het zelf bij het immigratiekantoor. Dit is makkelijk en snel gebeurd en kost zo’n 10 euro. Als je een tourtje hebt geboekt, wordt dit voor je gedaan.
Route voor de Ha Giang Loop
Voor het rijden van de loop heb je minimaal 3 dagen nodig. Minder zou ik echt niet doen, de afstanden zijn redelijk groot, de wegen niet altijd even goed en je wilt ook gewoon relaxt kunnen rijden en stoppen waar je wilt. De route staat gedeeltelijk vast, maar je kunt zelf ook nog genoeg keuzes maken. Afhankelijk van de gekozen route is de loop ongeveer 300 tot 400 kilometer lang. Hieronder laat ik je zien hoe ik de loop in vier dagen tijd gereden heb. Ik zou je vooral aanraden om zo snel mogelijk te gaan, voordat meer reizigers dit prachtige gebied ook ontdekken.
Ha Giang
Je begint en eindigt de loop in de hoofdstad van de provincie, het plaatsje Ha Giang. Er zijn een paar leuke guesthouses en restaurantjes, maar voor de rest is het geen bijzondere stad. Wel is het een handige plek om inkopen te doen, voordat je gaat beginnen met de loop. Denk hierbij aan warme kleding (zoals handschoenen) en regenkleding. In Ha Giang moet je ook voordat je vertrekt een vergunning regelen. Als je terug komt van de trip, kun je er voor kiezen om meteen weer een nachtbus te pakken. Maar ik vond het fijn om een nachtje in Ha Giang te slapen (ik kan Bong Ha Giang Hostel aanraden) en pas de volgende dag overdag een bus te nemen naar de volgende bestemming. In het artikel de perfecte reisroute voor Vietnam kun je lezen waar ik na Ha Giang naar toe ging.
Dag 1. Ha Giang – Quan Ba – Yen Minh (105 km)
De route is makkelijk te volgen. Je krijgt een kaartje van de motorbike verhuurder en ze leggen meestal ook de opties die je hebt uit. Daarbij krijg je onderweg ook de nodige tips van reizigers die je tegenkomt. Het is handig om met de app Maps.me het kaartje van de Ha Giang provincie vooraf te downloaden. Dit kun je dan offline volgen, heel handig!
Wanneer je de stad Ha Giang uitrijdt, zal je al meteen zien dat het landschap veranderd. Je hebt even rustig de tijd om wat te wennen aan het besturen van de motorbike. Het eerste gedeelte is nog niet het mooist, maar toch zal je meteen al je ogen uitkijken. Na 60 kilometer gereden te hebben, kom je aan bij het eerste echte uitzichtpunt, de Quan Ba-pas pas (Heaven’s Gate). Je hebt hier een mooi uitzicht over de vallei met zijn rijstvelden en de karstbergen in de verte. Dit is ook een prima stop om wat te drinken, terwijl je geniet van het mooie uitzicht.
De beste stop voor een lekkere lunch is Caffe Yen Ngoc in Tam Son. Het is makkelijk om dit restaurant te vinden, omdat het er altijd druk is.
Na je lekkere lunch kun je verder rijden naar de stad Yen Minh. Mijn eerste dag heb ik veel regen gehad en ben ik dan ook een paar keer gestopt om even te schuilen. Het is dus wel fijn dat je flexibel kan zijn, want in de bergen is het weer nooit helemaal goed te voorspellen. De uitzichten die ik kon zien waren overigens prachtig.
Ik sliep in de homestay Bongbang (vanaf 4 euro per nacht). Een prachtige homestay, waarvan het gebouw in de traditionele stijl gebouwd is en ook een goede plek om andere reizigers te ontmoeten. Ze hebben hier slaapzalen en privé kamers, die simpel zijn, maar wel comfortabel. Het familiediner met zijn allen samen, was heerlijk! Toen ik er was, ging iedereen vroeg naar bed. Maar de nacht daarvoor was er een feestje geweest, dus hou er rekening mee dat het er misschien niet altijd even rustig is.
Anders is de Homestay Phuc Anh ook zeker een aanrader, die krijgt ook hele goede reviews. Ook daar kun je kiezen tussen dorms en privé kamers en kun je ’s avonds met zijn allen eten tijdens het ‘familie diner’.
Dag 2. Yen Minh – Lung Cu – Dong Van (85 km)
Je kunt het beste lekker op tijd op pad gaan, want er ligt weer een mooie dag op je te wachten. Zodra je het plaatsje Yen Minh verlaat begin je meteen flink te stijgen. Onderweg kun je genieten van zwaaiende kinderen en hun ouders die hard aan het werk zijn op het land. De mensen in deze regio behoren vaak tot een etnische minderheidsgroep en dragen over het algemeen de kleding die bij hun groep hoort. Via een weg vol met haarspelden, kom je bij de top uit op de Tham Ma Pass. Je hebt hier vanaf de parkeerplaats een goed uitzicht over de weg die je net gereden hebt.
Na het stijgen ga je nu weer wat dalen. Het is leuk om even te stoppen bij het Hmong Kings Palace. Een paleis dat gebouwd is in een Chinese stijl en 100 jaar oud is. Naar het schijnt gebouwd voor iemand die zijn geld verdiende met de opium handel. Mocht je een beetje krap zitten met je tijd, dan kun je dit ook overslaan. Maar ik vond het wel een leuke afwisseling tijdens het rijden.
dav
Daarna is het leuk om naar de Lung Cu Flagpole toe te rijden. Het is een kleine detour, maar het is de extra tijd die het kost wel waard. Veel buitenlandse reizigers zal je hier niet snel tegenkomen, maar het is een belangrijke bezienswaardigheid voor de Vietnamezen zelf. Toch was er bijna niemand toen ik er was. De 54 meter hoge vlaggenmast, vanwege de 54 etnische groepen in Vietnam, is leuk om te zien. Maar wat misschien nog wel indrukwekkender is, is het uitzicht.
Als je iets doorrijdt kom je bij de Vietnamese/Chinese grens. Vanaf het weggetje is het uitzicht opnieuw prachtig en het is toch tof om zo dicht bij China te zijn.
Na het bezoek van het plaatsje Lung Cu, ben ik naar de homestay waar ik die nacht zou verblijven gegaan. De meeste mensen overnachten in het plaatsje Dong Van (een plaatsje met goede voorzieningen), maar ik had goede verhalen gehoord over Ma Le Homestay. Uiteindelijk vond ik dit de meest bijzondere overnachting tijdens de loop. Je overnacht in het gehucht Ma Le in een oud traditioneel huis. De voorzieningen zijn simpel, met een matras op de grond, dus dat moet je wel willen. Het eten ’s avonds doe je met de familie samen en ook de nodige happy waters (zelf gebrouwen rijstwijn, wat je in bijna elk guesthouse in de loop tegenkomt) drink je samen. Voor het avondeten, is het leuk om even door de rijstvelden en het gehucht zelf te lopen en zo de zonsondergang te zien. De lokale mensen komen dan net van de velden af samen met hun dieren en lopen naar huis.
Dag 3. Dong Van – Meo Vac – Du Gia (95 km)
De 25 kilometer van Dong Van naar Meo Vac is één van de mooiste stukken van je gehele trip. Je rijdt onder andere de Ma Pi Leng Pass die gelegen is op 1500-2000 meter hoogte. Toen ik hier kwam was het bewolkt, maar na even wachten had ik er het mooiste uitzicht. Prachtige bergen aan de ene kant en een enorme klif aan de andere kant die eindigt in de groene Nho Que River. Neem zeker rustig de tijd voor de pas en geniet van het uitzicht.
Mocht je op zondag in Meo Vac zijn, dan moet je zeker de lokale markt bezoeken. Het is de ontmoetingsplek van alle minderheden die in de buurt leven. Op elke andere dag is Meo Vac een prima plek om wat te eten of te drinken, er zijn daar namelijk genoeg opties.
De weg naar Du Gia is iets slechter dan de wegen die je hiervoor hebt gereden, maar met een beetje uitkijken prima te doen. Niet veel mensen gaan naar Du Gia, maar ik zou aanraden het niet over te slaan. Opnieuw heb je prachtige uitzichtpunten. Maar rondom het plaatsje Du Gia veranderd de omgeving. Je rijdt er langs een klein stroompje en landbouwgronden waarop de lokale minderheden volop aan het werk zijn. Ook rij je langs velden vol plantages, waarvan ze de plantjes hier in Nederland prima in de coffeeshop zouden kunnen gebruiken.
Ik verbleef bij Du Gia Homestay in hun traditionele houten paalwoningen. Het is prachtig gelegen, midden in een dal. Het is weer niet enorm luxe overnachten, maar het is ook niet erg basic. Met de andere reizigers die je hier tegenkomt, kan je mooi al je verhalen van de loop uitwisselen. Tijdens het familiediner, met natuurlijk wat ‘happy water’ erbij, komen alle mooie verhalen van de loop er zeker uit.
Dag 4. Du Gia – Huong Thong Valley – Ha Giang (100 km)
De volgende ochtend begon ik met een wandeling naar de lokale waterval. Heerlijk om te zwemmen, voordat ik weer op mijn motorbike klom. Vraag bij de homestay even hoe je het beste naar de waterval toe kunt gaan. Vanaf Du Gia zijn er twee routes terug naar Ha Giang. Ik zou je aanraden om terug te rijden naar de weg (TL181) waar je vandaan kwam en vanaf daar het rondje af te maken. De andere weg schijnt niet zo goed te zijn. Bij het terugrijden naar die weg, ben ik nog wel even een stukje verkeerd gereden en kwam ik op een lastig te rijden weggetje terecht. Gelukkig had ik alweer snel de juiste weg gevonden.
Op de TL181 weg rij je door de Huong Thong Valley. Een prachtige vallei waar je veel lokale minderheden op de velden ziet werken. Het is een prachtig gezicht en weer compleet anders dan de rest van de loop.
De laatste twee uur van de loop rij je op hetzelfde stuk als dat je begonnen bent. Je rijdt opnieuw door Tam Son en ziet het uitzichtpunt Heaven’s Gate nog een keer. Een voordeel voor mij was dat het mijn laatste dag veel mooier weer was en ik er meer van kon genieten dan tijdens mijn eerste dag.
Moe maar voldoen en vol met toffe herinneringen kom je vervolgens weer aan in Ha Giang. Voor mij was dit het hoogtepunt van mijn reis door Vietnam.
Meer lezen over Vietnam?
Lees dan ook:
[…] er allemaal bij komt kijken en welke plaatsen je naartoe gaan tijdens de loop, moet je vooral even dit artikel […]
[…] De Ha Giang loop in het noorden was één van mijn hoogtepunten van Vietnam. Vier dagen lang reed ik door de prachtige bergen en zag ik hoe de lokale bergvolkeren leven. Wat een ervaring! […]