werken-superjacht

Werken op een superjacht – alles wat je wilt weten

Ik werk samen met mijn vriend op superjachten. De meeste mensen kunnen zich geen voorstelling maken van hoe dat is. Want is dat niet hetzelfde als werken op een cruiseschip? En ben je dan niet gewoon constant op vakantie? En als er geen gasten op de boot zijn, ben ik vrij toch? In dit artikel vertel ik je hoe het echt is om te werken op een superjacht.

werken-jachten

Waarom ben ik op jachten gaan werken?

Ik woonde en werkte op het eiland Sint Maarten, waar ik in aanraking kwam met de wereld van de superjachten. Als het in Europa winter is, gaan veel jachten naar de Caribbean toe. Sint Maarten is een zogenaamde ‘hub’ voor de jachten in de Caribbean. Die zag ik daar dus in het seizoen elke dag. Behalve dat ik de jachten zag, leerde ik ook steeds meer crew kennen. Ze kwamen duiken bij het duikcentrum waar ik werkte of ik sprak ze tijdens het uitgaan. Ik werd steeds nieuwsgieriger naar hoe het zou zijn om zelf op een jacht te werken.

Op een gegeven moment werd het voor mij tijd voor een nieuwe uitdaging en besloot ik om voor één seizoen op een jacht te gaan werken. Inmiddels is dat halve jaar, vier jaar geworden. Op mijn tweede boot ontmoette ik mijn Zuid-Afrikaanse vriend en sindsdien werken we samen. Tussen het werken door, proberen we zoveel mogelijk te reizen. Ik heb redelijk wat freelancewerk gedaan en een paar langere contracten gehad, waarbij de langste een jaar op dezelfde boot was. De kleinste boot waar ik op heb gewerkt was een 24 meter zeilboot en de grootste was een 60 meter motorjacht.

Wat is een superjacht?

Superjachten zijn luxe plezier zeil- en motorboten vanaf 30 meter. Er zijn meer dan 6000 superjachten ter wereld. En maar liefst 37.000 mensen die op jachten werken.

Als je een vakantie op een superjacht wilt vieren, heb je twee opties. Je kunt een jacht kopen of er eentje charteren. Als je een jacht chartert, dan huur je het jacht als het ware voor de duur van je vakantie. Een 30 meter zeiljacht kost je om te charteren ongeveer € 40.000 per week. Dit is exclusief diesel, eventuele vergunningen, liggeld in een haven, een fooi voor de crew en het eten en drinken. Dat valt nog alles mee, als je kijkt naar de prijs voor een 106 meter lange motorjacht. Daar betaal je rond de € 1.814.000 per week.

Maar het charteren van een boot is nog altijd veel goedkoper dan het kopen van een jacht. Niet alleen het kopen ervan kost je een hoop geld, maar het onderhouden daarvan nog meer. Er wordt gezegd dat de eigenaar van een superjacht zo’n 10 procent van de aankoopprijs kwijt is aan de lopende kosten per jaar. Zo kost een 37 meter tweedehands zeiljacht € 7900.000 euro. Dat betekent dat de eigenaren van de jacht elke maand zo’n € 65.833 kwijt zijn. Dit gaat onder andere op aan onderhoud, ligkosten en de salarissen van de crew. De 126 meter motorjacht Octopus, die nu te koop staat, koop je voor € 235.000.000. De gigantische bedragen waar je over praat in de jachtindustrie, daar wen je nooit echt aan.

werken-jachten

Wat voor banen / posities heb je aan boord van een superjacht?

Het soort en aantal posities aan boord verschilt per jacht. Het heeft onder andere te maken met de grootte en het soort jacht. Zelf werk ik voornamelijk als een stewardess, maar omdat ik vooral op kleinere jachten werk, combineer ik dit meestal met het werken op dek. Mijn rol wordt daarom ook wel een stewardess / deckhand positie genoemd. Hieronder zie je welke posities je in ieder geval op een superjacht hebt.

Kapitein
De kapitein heeft bij wet de leiding over het schip en is verantwoordelijk voor de gasten, de crew, het jacht zelf en de sfeer aan boord. Ook heeft hij of zij veel ervaring op zee en goede kennis van het besturen van een boot, navigatie op zee en de technische kant van de boot. Ook is het belangrijk dat de kapitein een kalm persoon is en goed met mensen om kan gaan, zowel met de gasten als met de crew. Iets wat je misschien niet verwacht, is dat de kapitein ook veel administratie en boekhouding moet doen.

First Mate
De first mate is de rechterhand van de kapitein. Als de kapitein zijn werk niet kan doen, moet de first mate voor hem invallen. Verder assisteert de first mate de kapitein met de administratie, organiseert hij of zij de veiligheidsoefeningen die de crew elke maand moet uitvoeren en stuurt de crew aan die op het dek werken.

Engineer
De engineer is verantwoordelijk voor alles in de machinekamer. Voor het onderhoud, de controles en het oplossen van eventuele problemen. Ook als er iets stuk gaat op een andere plek in de boot is de engineer degene die wordt geroepen. Dit zijn bijvoorbeeld de airco, de koelkast of iets op dek. Het minst fijne klusje voor een engineer is misschien wel een geblokkeerde wc. Ook dat moet dan opgelost worden. Als je wilt weten hoe het is om als engineer op een superjacht te werken, lees dan zeker dit interview.

Chef
De chef kookt voor de crew en voor de gasten. Dat betekent ook dat je als chef met alle diëten en voorkeuren van de gasten rekening moet houden. Als crew eet je vaak heel lekker op een jacht.

Deckhand
De deckhand assisteert met alles wat er op het dek gebeurt. Het schoonmaken, het onderhoud en het helpen op het dek tijdens het varen. Verder is de deckhand vaak degene die verantwoordelijk is voor alle watersport speeltjes zoals bijvoorbeeld de jetski’s. Ook assisteert de deckhand met het brengen en het halen van de gasten in de tender (kleine boot), als ze even van de boot al willen.

Stewardess/Steward
De stewardess zorgt ervoor dat het de gasten aan niets ontbreekt. Maakt de boot aan de binnenkant schoon, doet de was van de crew en de gasten en serveert de gasten. Wil je weten hoe het werk van een stewardess er uitziet? Lees dan zeker dit artikel, waarin ik je van alles over mijn werk vertel.

Wat heb je nodig om op een superjacht te kunnen werken?

Behalve bepaalde karakter eigenschappen zoals avontuurlijk zijn, een oog voor detail hebben en kunnen samenwerken heb je ook bepaald kwalificaties nodig. Natuurlijk verschillen deze kwalificaties per positie, maar er zijn twee dingen die iedereen nodig heeft voordat je op een jacht kunt werken.

Je moet een 5-daagse cursus doen om je STCW te halen. Deze training bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Brandbestrijding en branden blussen
  2. EHBO en reanimatie
  3. Persoonlijke veiligheid en sociale verantwoordelijkheden
  4. Persoonlijke overlevingstechnieken
  5. Veiligheidsbewustzijn

De training bestaat uit zowel theorie als praktijk. Het leukste is de praktijkdag voor brandbestrijding. Waar je in een container echte brandjes gaat blussen.

Als tweede heb je een ENG1 nodig als je op jachten wilt werken. Dit is een medische keuring voor zeevarenden.

Hoe krijg je een baan op een jacht?

Wanneer je de STCW en de ENG1 binnen hebt, is het tijd om een baan te gaan zoeken. Je bent dan een groentje, zoals dat heet. Een baan vinden als je begint kan soms nog best lastig zijn, zeker als deckhand. Omdat er veel vooral jongens zijn die dit ook willen doen. Ik wilde eigenlijk als deckhand gaan werken. Maar toen ik als stewardess ging zoeken had ik na 2 weken zoeken al een baan. Een baan krijg je overigens niet zomaar, je moet er wel wat voor doen. Als eerst zijn er Facebook pagina’s waar de superjacht vacatures opstaan. Ook zijn er crew agencies, waar je je kunt inschrijven, maar die helpen vooral de meer ervaren crew aan een baan.

Om een baan te vinden moet je naar de boten toe. Dat betekent in Europa dat je of naar Palma de Mallorca of naar Antibes in Frankrijk toe moet gaan. Palma is vooral voor de zeiljachten en Antibes voor de motorjachten. Vanaf daar ga je crew agencies langs en ga je ‘dock walken’. Je gaat dan met je CV langs de jachten en laat ze weten dat je op zoek bent naar een baan. Met een beetje mazzel krijg je dan wat dagwerk. Dat is tijdelijk werk, soms maar een dag, waar je ervaring mee op doet. Met het dagwerk heb je uiteindelijk meer kans op een vast contract.

boten

Het verschil tussen het werken op een motor- of zeiljacht

Ik heb zowel op motorjachten als op zeiljachten gewerkt, alhoewel ik de meeste tijd op zeiljachten werk. Er zijn best wel wat verschillen tussen de twee. Over het algemeen komen de gasten en eigenaren van een zeiljacht om te zeilen. Ze vinden het fijn om op de boot te zijn en de kracht van de wind te voelen. Het is wat minder luxueus en minder comfortabel voor de gasten. En automatisch heb je dus te maken met gasten die wat relaxter en minder veeleisend zijn. Ook is het zo dat een zeiljacht wat meer vaart. Een motorjacht wordt ook wel een drijvend hotel genoemd. De gasten en de eigenaren zijn vaak wat veeleisender en wat afstandelijker naar de crew toe.

Hoe groot zijn superjachten?

We noemen een jacht een superjacht als een jacht 30 meter of langer is. Je werkt dan met minimaal 4 crew. Het grootste jacht waar ik op gewerkt heb, was 60 meter lang. Daarop werkten wel 16 crew leden. Dat is overigens nog niets, want het grootste superjacht ter wereld is op dit moment 182,9 meter! En daar werken wel 70 tot 80 crewleden op.

Persoonlijk vind ik het fijner om op kleinere jachten te werken. Je hebt minder te maken met bedrijfspolitiek en je werkzaamheden zijn wat breder. Als je bijvoorbeeld als een stewardess werkt op een grote boot, ben je gespecialiseerd in service, schoonmaken of het doen van de was. Op een kleinere boot doe je dit allemaal en help je vaak ook de overige crewleden nog met hun werk. Ik help bijvoorbeeld ook op het dek als we gaan zeilen en kan zelfs de boot besturen.

werken-jacht

Hoe ziet een typische werkdag er voor mij uit?

Hoe de dagen op een jacht eruit zien, is lastig te beantwoorden. Dat is namelijk voor elke positie aan boord weer anders. Ook verschilt dat per jacht en per seizoen. Ik heb een artikel geschreven over een dag uit het leven als een superjacht stewardess. Daarin lees je alles over de werkzaamheden die een stewardess op superjachten heeft.

Veel mensen denken dat je alleen aan het werk bent op een jacht als er gasten aan boord zijn. Dit is niet zo. Hieronder vertel ik je wat voor werk er dan gedaan wordt.

Werken op een superjacht – on charter

Als er gasten op de boot zijn, ben ik en natuurlijk ook alle andere crew hard aan het werk. Vijftien uur per dag werken in geen uitzondering. De gasten op de boot verwachten namelijk een 5 sterren ervaring in elk opzicht.

Werken op een superjacht – off charter

Off charter betekent dat er geen gasten op de boot zijn. Veel mensen denken dan dat de crew op de boot vrij is, maar dat is niet zo. Als er snel weer nieuwe gasten komen, moet je de boot gereedmaken en zorgen dat alles wat de nieuwe gasten wensen op de boot komt. Ook bijvoorbeeld die dure sigaren uit Cuba of de bijzondere Franse wijn die ingevlogen moet worden. Maar als er tijd voor is, probeert de kapitein je gelukkig wel het weekend vrij te geven. Als stewardess ben ik tijdens de periode zonder gasten onder andere bezig met het bijvullen van de voorraden op de boot, de binnenkant van de boot schoonmaken in elk hoekje en gaatje met een wattenstaafje en de kamers weer helemaal klaarmaken voor de nieuwe gasten. Dit en meer moet gedaan worden en alles kost een hoop tijd.

Werken op een superjacht – tijdens een crossing

Tijdens een crossing leef je voor meerdere dagen tot weken samen met je crewleden op de boot. Je zorgt er samen voor dat de boot veilig aankomt in de plaats van bestemming. Er is meestal wel een strakke planning, dus onderweg genieten van de plaatsen die je eventueel tegenkomt kan vaak niet.

Tijdens de crossing heb je een ritme van slapen, eten, wat werk doen op de boot en op de uitkijk staan en eventueel dan ook de boot besturen.

crossing-zeiljacht

Werken op een jacht tijdens een yard periode

Tijdens de yard periode gaat de boot meestal uit het water en wordt er groot onderhoud uitgevoerd. Vooral voor de engineer en de kapitein is dit een hele drukke periode. Maar ook voor de andere crewleden is het de ideale tijd om grotere klussen aan te pakken die anders blijven liggen.

werken-superjachten

Wat zijn de voor- en nadelen van het werken op een superjacht?

Voordelen van het werken op een superjacht

  • Als je werkt op een superjacht kun je goed verdienen en het geld dat je verdient hoef je niet uit te geven aan je eten en aan huur.
  • Het ontmoeten van mensen die je anders nooit zou ontmoeten. Mensen met bizar veel geld, maar wel met een interessant leven. Op sommige boten wordt het overigens niet op prijs gesteld als je met de gasten praat. Elke boot heeft sowieso de regel dat je alleen praat met de gasten als zij beginnen met het gesprek.
  • De vrije dagen die je hebt, heb je vaak op de mooiste plekken!
  • Het ligt aan je positie op de boot, maar er wordt voor je gekookt en je kleding wordt gewassen. Dat er een chef-kok voor me kookt, vind ik misschien wel het grootste voordeel van het werken op jachten!
  • Je werkt op zee, hoe mooi is dat?
  • Op zee zijn de zonsopkomsten en zonsondergangen prachtig! Ook heb ik de mooiste sterrenhemels gezien.
  • Tijdens de crossing zie je vooral veel water om je heen, je komt even helemaal los van alles. Behalve water zie je soms ook dolfijnen, walvissen en vogels. Een dolfijn die ‘s nachts met je mee zwemt terwijl het water oplicht om hem heen is magisch.
  • Ik ben begonnen met het werken op een superjacht omdat Je de mooiste plekken van de wereld ziet! Zo heb ik veel tijd doorgebracht op de Caribische eilanden en ben ik zelfs met een jacht naar Alaska, Hawaï en de Falkland eilanden gevaren.

Nadelen van het werken op een superjacht

  • Je mist belangrijke gebeurtenissen thuis zoals trouwerijen, verjaardagen en baby’s.
  • Af en toe is de balans tussen werk en vrije tijd wat zoek. Je maakt namelijk veel uren en werkt lange dagen.
  • Als je werkt op een superjacht is er geen scheiding tussen vrij zijn en werken. Je bent vrijwel altijd op de boot, je slaapt meestal in een stapelbed (ook als stel ja) en je collega’s zijn er altijd.
  • Schoonmaken is een heel groot deel van je werkzaamheden, voor bijna alle posities.
  • Soms heb je erg veeleisende en onredelijke gasten.
  • Als je gasten op de boot hebt, kom je af en toe op de mooiste plekken. Die jij dan niet kunt zien. Je ziet ze dan door het raampje (de porthole) en mag de boot niet af.
werken-jacht

Conclusie: is het werken op een superjacht een droombaan of niet?

Het kan zeker een droombaan zijn voor sommige mensen. Want elke dag op het water zijn is geweldig! Er zit alleen wel een verschil tussen de vrouwen en de mannen die werken op jachten. Voor de meeste vrouwen is het werken op jachten iets wat ze een korte tijd doen. Zeker vanuit Engeland en Zuid-Afrika wordt het gezien als een tussenjaar activiteit (overigens ook voor de mannen). Dat snap ik wel, want in een jaar tijd maak je veel mee. Ook verdien je goed en kun je sparen. Al zie je dat sommige jongeren die op jachten werken het verdiende geld ook snel weer uitgeven. Die hebben een ‘work hard, play hard’ mentaliteit.

Het is jammer genoeg zo, dat het werk voor vrouwen best saai kan zijn. Je bent vooral veel aan het schoonmaken. Natuurlijk kan een vrouw alles wat ze wilt doen op een boot, maar je ziet vaak dat de stewardess rol traditioneel naar vrouwen toegaat. Gelukkig verandert dat steeds meer.

Mannen zijn tijdens het werken op jachten, vaak echt met hun hobby bezig. Zo is mijn vriend dol op zeilen en houdt hij ervan om met zijn handen te werken. Als je het werk zelf echt leuk vindt hou je de lange dagen natuurlijk makkelijker vol.

Of het een droombaan is of niet dat verschilt per persoon. Bekijk het rijtje met de voor-en nadelen nog maar eens en bedenk of het werken op superjachten wat voor jou zou zijn.

werken-jachten

Meer weten over het werken op superjachten?

Lees dan ook:

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

45 comments