werken-jacht

Hoe is het om als ingenieur te werken op een superjacht?

Zie jij het zitten om op een jacht te werken? Ben je handig en denk je in oplossingen? Hou je ervan om met je handen bezig te zijn? Dan zou een baan als een ingenieur op een superjacht misschien wel wat voor jou zijn! Zelf werk ik alweer zo’n vijf jaar op superjachten als een stewardess en een baan als ingenieur zou niets voor mij zijn. Maar voor mijn vriend is dat de tofste baan op een superjacht. Terwijl ik mij voornamelijk bezig hou met de gasten en het schoonhouden van de boot, zorgt hij ervoor dat we kunnen varen. Een belangrijke baan dus! In dit artikel lees je het interview dat ik mijn vriend heb afgenomen, zodat je een beeld krijgt over hoe het is om als een ingenieur op superjachten te werken.

werken-jacht

Interview met een superjacht ingenieur

Daar zaten we dan zondagmiddag, in ons tijdelijke huisje in Amerika, omdat de boot waarop we werken nu uit het water is. Deze periode is misschien wel de drukste periode voor een superjacht ingenieur, terwijl ik het als stewardess, nu juist wat minder druk heb. Toch wilde mijn vriend Brent wel even tijd vrij maken voor een gesprek met mij over zijn baan. Om te laten zien wat zijn baan inhoudt en misschien ook wel om anderen te inspireren om ook op jachten te gaan werken als een ingenieur. En ja, het merendeel van de ingenieurs op superjachten zijn mannen. Maar gelukkig zie je steeds meer stoere vrouwen die als kapitein en/of ingenieur gaan werken. Ben je benieuwd hoe het is om als ingenieur te werken op een superjacht? Lees dan snel het interview.

jacht-engineer

Zou je mij om te beginnen wat over jezelf willen vertellen?

Hallo, mijn naam is Brent en ik werk als ingenieur op superjachten. Zo’n 33 jaar geleden ben ik geboren in de plaats Johannesburg, in Zuid-Afrika. Mijn ouders scheiden toen ik nog heel jong was en toen ik zeven was verhuisde ik samen met mijn moeder en broer naar het plaatsje Knysna. Dit stadje heeft veel te maken met wie ik nu ben. Het is omgeven door prachtige bossen, gouden stranden en de mooie Knysna Lagoon. Hier heb ik geleerd om te zeilen en ben ik verliefd geworden op de oceaan. Ik was dan ook altijd bij het water te vinden, waar ik of aan het surfen of aan het zeilen was.

Inmiddels werk ik alweer ruim vijf jaar op superjachten. Voornamelijk op zeiljachten, maar ik heb ook een korte tijd op een motorjacht gewerkt. De grootste zeiljacht waar ik op gewerkt heb was 42 meter en de boot waar ik nu op werk is 37 meter. Als we zeilen help ik altijd mee en een aantal van mijn banen waren dan ook een gecombineerde rol als ingenieur en first mate.

Waarom wilde je graag op superjachten werken?

Na de middelbare school hoorde ik dat er iemand op zoek was naar bemanning om een 12 meter grote catamaran van Kaapstad naar de Cariben te varen. Ik zag dit natuurlijk wel zitten en besloot het avontuur aan te gaan. Na zes weken, inclusief een korte stop in Brazilië, kwamen we aan op het eiland Tortola. Best een lange tijd om op zee te zitten, maar ik vond het geweldig! Met als absolute hoogtepunt misschien wel het zwemmen met een walvis in het midden van de oceaan.

Maar helaas, eenmaal weer terug in Zuid-Afrika wilde mijn vader dat ik op zoek ging naar een opleiding, zodat ik een echte baan zou kunnen krijgen. Er was geen geld om te studeren, maar gelukkig vond ik een stage als vliegtuigonderhoud technicus. Ik vond het tof om nieuwe skills te leren, maar helaas raakte de luchtvaart in een recessie en verloor ik mijn baan.

Al snel vond ik een nieuwe baan, in de composiet wereld voor zweefvliegtuigen. Ik merkte al snel dat, ook dankzij de reparaties die ik altijd moest doen aan mijn boot en surfbord, ik er goed in was. Maar het was een slecht betaalde baan in een stadje in het droge binnenland en ik miste de zee.

Een goede vriend van mij, die al in de jacht industrie werkzaam was, vertelde mij alles over zijn avonturen toen hij terug was in Zuid-Afrika voor een vakantie. Heel veel moeite kostte het niet om mij te overtuigen en al snel had ik mijn baan opgezegd, al mijn bezittingen verkocht, de benodigde cursussen gevolgd en een vliegticket naar Amerika geboekt. Eenmaal in Amerika vond ik gelukkig snel dagwerk op een zeiljacht. Om na het dagwerk vervolgens mijn eerste echte baan op een superjacht te vinden, ik werd aangenomen als een first mate!

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Als ingenieur zijn er maar weinig typische werkdagen, omdat er altijd weer wat nieuws is om te repareren. Maar het doel is wel om vooral bezig te zijn met preventief onderhoud. ‘S ochtends begin ik mijn dag met checks in de machinekamer om te kijken of alles nog goed werkt. Daarna is het tijd voor routine onderhoud. De generatoren hebben misschien wel hun servicebeurt nodig, filters moeten zo nu en dan vervangen worden en misschien moet de olie wel ververst worden.

Een superjacht heeft veel verschillende systemen aan boord voor comfort en veiligheid en al die systemen hebben constant onderhoud nodig. Ik zie de jacht als een ministad. We hebben warm en koud water nodig, elektriciteit, airconditioning of verwarming, het afvalwater moet behandeld worden, de alarm systemen moeten werken, er is een televisiesysteem, een audiosysteem, communicatie en natuurlijk moet de jacht ook vooruit en aangedreven worden. Kortom er is altijd wel iets om te fixen!

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een superjacht ingenieur?

Ik zou zeggen dat als eerste alle bemanningsleden in een relatief kleine ruimte moeten kunnen leven en goed met andere kunnen opschieten. Je moet goed kunnen werken onder druk en je werk perfect uitvoeren met een goede instelling. Werken op een superjacht kan veeleisend zijn, maar als je je werk leuk vind, kan je daar beter mee omgaan.

Als een superjacht ingenieur spreekt het natuurlijk wel een beetje voor zich dat je handig moet zijn en in staat moet zijn om dingen te repareren. Je hoeft niet meteen te begrijpen hoe alles werkt, maar een basis begrip van mechanica en elektriciteit is wel handig. Ik zie dingen die ik niet weet als een puzzel en een uitdaging en ik vind het leuk om over nieuwe systemen te leren. Omgaan met alle verschillende systemen en de andere crew leden kan een handvol zijn, dus geduld is een schone zaak.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Nou… De god status die ik krijg nadat ik iets gerepareerd heb, is natuurlijk één van de voordelen van mijn baan. Verder hou ik ervan om op zee te zijn en de wind op mijn gezicht te voelen. Daarom kies ik er ook voor om op zeiljachten te werken in plaats van op motorjachten.

Ook mag ik reizen naar enkele van de mooiste plekken op aarde en ontmoet ik leuke en interessante mensen van over de hele wereld. Het is natuurlijk ook hoe ik mijn partner heb ontmoet en hoe ik nu nog steeds samen met haar kan werken.

En hoe fijn is het als iemand anders al je kleding voor je wast en je een kok hebt die de lekkerste dingen voor je kookt!

werken-jacht

Zijn er ook kanten aan je werk die je minder leuk vindt?

Werken als een ingenieur op superjachten heeft veel voordelen, maar er zijn zeker dingen die je moet opofferen.

De eerste is familie… die moet je missen.
Huisdieren… zou je willen.
Vrije tijd is soms gewoon een woord in een woordenboek.
Thuis en privacy… je woont nu in een hut kleiner dat een gevangenis cel. Daarbij woon en werk je op een boot samen met de andere crew.
Schone nagels…
Als de gasten de wc niet goed gebruiken en ik vervolgens de blokkade moet oplossen die is ontstaan.

Maar voor mij wegen de voordelen zeker op tegen de nadelen! Ik zou niet willen ruilen met iemand anders.

engineer-jacht

Wat vind je leuk om in je vrije tijd te doen?

Mijn verslaving is kitesurfen. Het maakt niet uit of het koud is of stormt, ik kan er geen genoeg van krijgen. Als ik niet meegesleurd word door mijn kite, word ik dat wel door mijn vriendin Sandra tijdens hikes in de natuur.

Je zou dus zeker kunnen zeggen dat buiten actief zijn is wat ik leuk vind om te doen. Maar ook van duiken, vliegen met mijn drone en gitaar spelen geniet ik.

werken-superjacht

Wat zou je zeggen tegen iemand die op jachten wilt gaan werken?

Ik zou zeggen dat je het echt moet willen, want het kan best even duren voordat je een baan vindt. Ook de cursussen zijn niet goedkoop, dus als je het niet echt wilt is het een verspilling van tijd en geld.

Probeer van tevoren uit te zoeken wat je precies wilt gaan doen op een superjacht. Wil je boven- of onderdeks werken, hoeveel verantwoordelijkheid wil je in je werk en hoe lang zou je het werk willen doen?

Zorg er natuurlijk ook voor dat je de cursussen gevolgd hebt die je nodig hebt voor je positie aan boord. Voor een beginnende superjacht ingenieur zijn dat:

  • De STCW, de cursus die iedereen die op superjachten werkt nodig heeft
  • De ENG, een medische keuring voor zeelieden
  • AEC 1, de cursus voor een beginnende ingenieur

Zie je jezelf in de toekomst nog als ingenieur op superjachten werken?

Ja! Het werken op superjachten heeft mijn leven compleet ten goede veranderd. De meeste dagen hou ik van mijn werk en ik hoop dat dat zo blijft. Een voordeel van de ingenieur zijn op een jacht is dat er banen zijn met rotatie. Dat zou een goede optie zijn voor in de toekomst. Dat houdt in dat ik bijvoorbeeld twee maanden op de superjacht zou werken en twee maanden thuis zou zijn. Waar thuis dan ook gaat zijn.

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

11 comments

Twimbo