Zie jij het zitten om op een jacht te werken? Ben je handig en denk je in oplossingen? Hou je ervan om met je handen bezig te zijn? Dan zou een baan als een ingenieur op een superjacht misschien wel wat voor jou zijn! Zelf werk ik alweer zo’n vijf jaar op superjachten als een stewardess en een baan als ingenieur zou niets voor mij zijn. Maar voor mijn vriend is dat de tofste baan op een superjacht. Terwijl ik mij voornamelijk bezig hou met de gasten en het schoonhouden van de boot, zorgt hij ervoor dat we kunnen varen. Een belangrijke baan dus! In dit artikel lees je het interview dat ik mijn vriend Brent heb afgenomen, zodat je een beeld krijgt over hoe het is om als een ingenieur op superjachten te werken.
Interview met een superjacht ingenieur
Daar zaten we dan zondagmiddag, in ons tijdelijke huisje in Amerika, omdat de boot waarop we werken nu uit het water is. Deze periode is misschien wel de drukste periode voor een superjacht ingenieur. Terwijl ik het als stewardess, nu juist wat minder druk heb. Toch wilde mijn vriend Brent wel even tijd vrij maken voor een gesprek met mij over zijn baan. Om te laten zien wat zijn baan inhoudt en misschien ook wel om anderen te inspireren om ook op jachten te gaan werken als een ingenieur. En ja, het merendeel van de ingenieurs op superjachten zijn mannen. Maar gelukkig zie je steeds meer stoere vrouwen die als kapitein en/of ingenieur gaan werken. Ben je benieuwd hoe het is om als ingenieur te werken op een superjacht? Lees dan snel het interview.
Lijkt het jou nu ook tof om op superjachten te gaan werken?
Lijkt het jou nu ook tof om op een superjacht te gaan werken? Ik snap je helemaal! Maar door alle informatie voel je je nu even flink overweldigd en heb je geen idee waar je moet beginnen. Ik wil je graag helpen! In mijn nieuwe online cursus (uniek want het is de enige in Nederland en België!) leer je alles wat je moet weten om een baan te scoren op een superjacht en hoe je die baan vervolgens ook gaat rocken!
Vul het vragenformulier in, zodat ik de cursus kan finetunen op jouw behoefte. Je maakt dan kans op een GRATIS yachting kickstart gesprek, waarin je mij alles mag vragen over het werken op superjachten en waarin ik je minstens twee concrete tips geef over hoe jij kunt starten met het werken op een superjacht!
Vragenformulier over het werken op superjachten
Zou je om te beginnen wat over jezelf willen vertellen?
Hallo, mijn naam is Brent en ik werk als ingenieur op superjachten. Zo’n 33 jaar geleden ben ik geboren in de plaats Johannesburg, in Zuid-Afrika. Mijn ouders scheiden toen ik nog heel jong was en toen ik zeven was verhuisde ik samen met mijn moeder en broer naar het plaatsje Knysna. Dit stadje heeft veel te maken met wie ik nu ben. Het is omgeven door prachtige bossen, gouden stranden en de mooie Knysna Lagoon. Hier heb ik geleerd om te zeilen en ben ik verliefd geworden op de oceaan. Ik was dan ook altijd bij het water te vinden, waar ik of aan het surfen of aan het zeilen was.
Inmiddels werk ik alweer ruim vijf jaar op superjachten. Voornamelijk op zeiljachten, maar ik heb ook een korte tijd op een motorjacht gewerkt. De grootste zeiljacht waar ik op gewerkt heb was 42 meter en de boot waar ik nu op werk is 37 meter. Als we zeilen help ik altijd mee en een aantal van mijn banen waren dan ook een gecombineerde rol als ingenieur en first mate.
Waarom wilde je graag op superjachten werken?
Na de middelbare school hoorde ik dat er iemand op zoek was naar bemanning om een 12 meter grote catamaran van Kaapstad naar de Cariben te varen. Ik zag dit natuurlijk wel zitten en besloot het avontuur aan te gaan. Na zes weken, inclusief een korte stop in Brazilië, kwamen we aan op het eiland Tortola. Best een lange tijd om op zee te zitten, maar ik vond het geweldig! Met als absolute hoogtepunt misschien wel het zwemmen met een walvis in het midden van de oceaan.
Maar helaas, eenmaal weer terug in Zuid-Afrika wilde mijn vader dat ik op zoek ging naar een opleiding, zodat ik een echte baan zou kunnen krijgen. Er was geen geld om te studeren, maar gelukkig vond ik een stage als vliegtuigonderhoud technicus. Ik vond het tof om nieuwe skills te leren, maar helaas raakte de luchtvaart in een recessie en verloor ik mijn baan.
Al snel vond ik een nieuwe baan, in de composiet wereld voor zweefvliegtuigen. Ik merkte al snel dat, ook dankzij de reparaties die ik altijd moest doen aan mijn boot en surfbord, ik er goed in was. Maar het was een slecht betaalde baan in een stadje in het droge binnenland en ik miste de zee.
Een goede vriend van mij, die al in de jacht industrie werkzaam was, vertelde mij alles over zijn avonturen toen hij terug was in Zuid-Afrika voor een vakantie. Heel veel moeite kostte het niet om mij te overtuigen en al snel had ik mijn baan opgezegd, al mijn bezittingen verkocht, de benodigde cursussen gevolgd en een vliegticket naar Amerika geboekt. Eenmaal in Amerika vond ik gelukkig snel dagwerk op een zeiljacht. Om na het dagwerk vervolgens mijn eerste echte baan op een superjacht te vinden, ik werd aangenomen als een first mate!
Hoe ziet een typische werkdag als superjacht engenieur er voor jou uit?
Als ingenieur zijn er maar weinig typische werkdagen, omdat er altijd weer wat nieuws is om te repareren. Maar het doel is wel om vooral bezig te zijn met preventief onderhoud. ‘S ochtends begin ik mijn dag met checks in de machinekamer om te kijken of alles nog goed werkt. Daarna is het tijd voor routine onderhoud. De generatoren hebben misschien wel hun servicebeurt nodig, filters moeten zo nu en dan vervangen worden en misschien moet de olie wel ververst worden.
Een superjacht heeft veel verschillende systemen aan boord voor comfort en veiligheid en al die systemen hebben constant onderhoud nodig. Ik zie de jacht als een ministad. We hebben warm en koud water nodig, elektriciteit, airconditioning of verwarming, het afvalwater moet behandeld worden, de alarm systemen moeten werken, er is een televisiesysteem, een audiosysteem, communicatie en natuurlijk moet de jacht ook vooruit en aangedreven worden. Kortom er is altijd wel iets om te fixen!
Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een superjacht ingenieur?
Ik zou zeggen dat als eerste alle bemanningsleden in een relatief kleine ruimte moeten kunnen leven en goed met andere kunnen opschieten. Je moet goed kunnen werken onder druk en je werk perfect uitvoeren met een goede instelling. Werken op een superjacht kan veeleisend zijn, maar als je je werk leuk vind, kan je daar beter mee omgaan.
Als een superjacht ingenieur spreekt het natuurlijk wel een beetje voor zich dat je handig moet zijn en in staat moet zijn om dingen te repareren. Je hoeft niet meteen te begrijpen hoe alles werkt, maar een basis begrip van mechanica en elektriciteit is wel handig. Ik zie dingen die ik niet weet als een puzzel en een uitdaging en ik vind het leuk om over nieuwe systemen te leren. Omgaan met alle verschillende systemen en de andere crew leden kan een handvol zijn, dus geduld is een schone zaak.
Wat vind je het leukste aan je werk als superjacht ingenieur?
Nou… De god status die ik krijg nadat ik iets gerepareerd heb, is natuurlijk één van de voordelen van mijn baan. Verder hou ik ervan om op zee te zijn en de wind op mijn gezicht te voelen. Daarom kies ik er ook voor om op zeiljachten te werken in plaats van op motorjachten.
Ook mag ik reizen naar enkele van de mooiste plekken op aarde en ontmoet ik leuke en interessante mensen van over de hele wereld. Het is natuurlijk ook hoe ik mijn partner heb ontmoet en hoe ik nu nog steeds samen met haar kan werken.
En hoe fijn is het als iemand anders al je kleding voor je wast en je een kok hebt die de lekkerste dingen voor je kookt!
Zijn er ook kanten aan je werk die je minder leuk vindt?
Werken als een ingenieur op superjachten heeft veel voordelen, maar er zijn zeker dingen die je moet opofferen.
De eerste is familie… die moet je missen.
Huisdieren… zou je willen.
Vrije tijd is soms gewoon een woord in een woordenboek.
Thuis en privacy… je woont nu in een hut kleiner dat een gevangenis cel. Daarbij woon en werk je op een boot samen met de andere crew.
Schone nagels…
Als de gasten de wc niet goed gebruiken en ik vervolgens de blokkade moet oplossen die is ontstaan.
Maar voor mij wegen de voordelen zeker op tegen de nadelen! Ik zou niet willen ruilen met iemand anders.
Wat vind je leuk om in je vrije tijd te doen?
Mijn verslaving is kitesurfen. Het maakt niet uit of het koud is of stormt, ik kan er geen genoeg van krijgen. Als ik niet meegesleurd word door mijn kite, word ik dat wel door mijn vriendin Sandra tijdens hikes in de natuur.
Je zou dus zeker kunnen zeggen dat buiten actief zijn is wat ik leuk vind om te doen. Maar ook van duiken, vliegen met mijn drone en gitaar spelen geniet ik.
Wat zou je zeggen tegen iemand die op jachten wilt gaan werken?
Ik zou zeggen dat je het echt moet willen, want het kan best even duren voordat je een baan vindt. Ook de cursussen zijn niet goedkoop, dus als je het niet echt wilt is het een verspilling van tijd en geld.
Probeer van tevoren uit te zoeken wat je precies wilt gaan doen op een superjacht. Wil je boven- of onderdeks werken, hoeveel verantwoordelijkheid wil je in je werk en hoe lang zou je het werk willen doen?
Zorg er natuurlijk ook voor dat je de cursussen gevolgd hebt die je nodig hebt voor je positie aan boord. Voor een beginnende superjacht ingenieur zijn dat:
- De STCW, de cursus die iedereen die op superjachten werkt nodig heeft
- De ENG, een medische keuring voor zeelieden
- AEC 1, de cursus voor een beginnende ingenieur
Zie je jezelf in de toekomst nog als ingenieur op superjachten werken?
Ja! Het werken op superjachten heeft mijn leven compleet ten goede veranderd. De meeste dagen hou ik van mijn werk en ik hoop dat dat zo blijft. Een voordeel van de ingenieur zijn op een jacht is dat er banen zijn met rotatie. Dat zou een goede optie zijn voor in de toekomst. Dat houdt in dat ik bijvoorbeeld twee maanden op de superjacht zou werken en twee maanden thuis zou zijn. Waar thuis dan ook gaat zijn.
Bedankt Brent! Super om over jouw ervaringen als superjacht engenieur te lezen.
Mocht je als lezer benieuwd zijn hoe je ook een baan kunt krijgen op een superjacht en meer ervaringen willen lezen. Lees dan ook:
Heel interessant om te lezen! Bijzonder beroep!
Hallo Sandra, een leuk stuk over wat Brent allemaal doet en wat hij ervoor heeft moeten doen, heel interessant.
Heel veel plezier samen.
Groetjes Theo
Dankjewel!
Ingenieur worden is voor mij helaas niet weggelegd, anders lijkt me dat heel leuk! Zeker op een jacht.
Voor mij is ingenieur worden ook echt niet weggelegd… Ben niet zo technisch. Maar als je dat wel bent, is het inderdaad tof om op een boot te doen!
Wauww. Heel erg leuk om te lezen hoe het leven is op een jacht. Voor mij zou het niet werken ivm zeeziekte en evenwicht met het woele water. Of valt dit mee Sandra?
Dankjewel! De zeebenen krijg je vanzelf wel, maar de zeeziekte… Zeker bij langere tijden op zee ben ik altijd de eerste paar dagen niet zo heel fit en voor mijn vriend geldt hetzelfde. Gelukkig is het prima te doen en worden we niet heel ziek.
Echt heel interessant om te lezen, het is een totaal andere wereld waar je eigenlijk vrij weinig over hoort.
Wat een leuk, inspirerend en informatief artikel. Op een boot zou ik niet willen werken, maar leuk om te lezen hoe deze ‘ministad’ werkt.
Als je dat werk eenmaal doet, wil je denk ik niet zo gauw iets anders. Mijn ex is stuurman en ik ken het leventje dus. Zelf ben ik ook half op het water opgegroeid, omdat mijn vader in de handel zat. Ik mis het varen wel en zou het liefst in de zomers weer veel meer op het water te vinden zijn. Maar ik ben inmiddels aan zee gaan wonen, dat helpt wel. 😉 Knysna Lagoon klinkt trouwens als de hemel op aarde!
Wat leuk dat je het leventje wel een beetje kent en ook zo dol bent op water en varen! Ze noemen het werken op superjachten ook wel ’the golden handcuffs’. Dus ja, je komt zeker moeilijk los uit het wereldje. Maar als we op zoek gaan naar een huisje, zouden we ook graag dichtbij de zee willen wonen! Dat lijkt me heerlijk.
Hallo Sandra en Brent,
Leuk om jullie verhalen te lezen, echt tof!
Het lijkt me geweldig om vanaf volgend jaar opzoek te gaan naar een positie als deckhand/Ingenieur.
Wat ik mij afvroeg is of er op een dag nog genoeg tijd is bijvoorbeeld om 2 uurtje per dag aan een studie te kunnen werken?
Gr,
Hendrik
Hallo Hendrik, wat leuk dat je opzoek wilt gaan naar een baan als deckhand/ingenieur! Met wat discipline zou dat best mogelijk moeten zijn, maar elke dag gaat wel lastig zijn denk ik. Het ligt er wel een beetje aan hoe druk de boot is, waar je op terecht komt. Op de meeste boten heb je periodes waar het heel druk is, maar ook periodes waar je een ‘normaal’ aantal uren per dag werkt. In de rustigere periodes zou je dan prima twee uur kunnen studeren. Hou er ook rekening mee dat je zeker als het druk is behoorlijk moe kan zijn en het toch ook wel van je verwacht wordt om af en toe sociaal met de andere crew te zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en mocht je nog meer vragen hebben, dan kun je mij altijd een mailtje sturen (e-mail adres staat bij persoonlijk).
Groetjes, Sandra en Brent
Bedankt voor het delen van deze informatie voor wanneer je op een jacht zou willen werken. Ik ben mij aan het verdiepen in de medische keuring en de veiligheidsaspecten van het werk op een groot schip. Leuk om te horen dat het voor jou een baan is die erg afwisselend is. Dit vind ik zelf ook belangrijk in de toekomst.
Leuk om te horen dat je je aan het verdiepen bent in wat er voor nodig is om te gaan werken op een groot schip. Een afwisselende baan is het zeker!
Hoi Brent, een reactie vanuit België !
Mooi publicatie van jou ervaring ! Mij zoon 15j (wedstijdzeiler Dinhy’s ) gaat weldra een schoolkeuze moeten maken. Zijn optie is scheepswerktuigkundige aan de Scheepsvaartschool
Secundair onderwijs tot 18j… Eventueel academische Master later? Wie weet?
Kan u hem tips geven voor zijn toekomst ? Hoe in de private yachting terechtgekomen? Hij zal na zijn secundair onderwijs de volgende kwalificaties hebben :
De STCW, de cursus die iedereen die op superjachten werkt nodig heeft
De ENG, een medische keuring voor zeelieden
AEC 1, de cursus voor een beginnende ingenieur
Wij weten nu nog nog niet of hij een Master engineer zal behalen om de hogere zeevaartschool Antwerpen ?Nog wat voorbarig ?
Maar wat zijn de toekomst mogelijkheden met deze kwalificaties naast een academisch diplomama ( dus ingenieur) in de maritieme sector technische scheepswerktuigkundige na de leeftijd van 18?
Ik hoor graag tips en tricks van u !
Léon kan ook goed zeilen, navigeren op wedstrijd niveau ?
Mvg Tania
Hoi Tania,
Wat leuk om een reactie te krijgen uit België! Als je zoon de kwalificaties die je op noemt heeft en een zeiler is, dan heeft hij hele goede papieren om als hij ouder is een baan te vinden op een zeiljacht! Sandra heeft een aantal blogs geschreven op de website hoe je het beste een baan kan zoeken tegen die tijd. Een tip is in ieder geval om goed Engels te leren spreken. Engels is de voertaal op boten en goed Engels spreken is dan ook vaak een vereiste om een baan op een (zeil)jacht te vinden.
Succes Léon en ik hoop je over een paar jaar tegen te komen op een jacht!
Groetjes, Brent